maandag 11 november 2013

De opdracht

Wat vooraf ging....
In schooljaar 2011 - 2012 zijn we gestart met het project Met iPad op Pad
Elk jaar is er bij geschiedenis een project dat een jaar lang naast de lessen 'meedraait'.
In schooljaar 2011 - 2012 startten we met het project "Met Jantje op Pad", dit project werd ook gecontinueerd in schooljaar 2012 - 2013.
In schooljaar 2012 - 2013 kreeg Jantje een zusje en startten we in een atheneum 2 klas met het project
"Met Janneke op Pad".
Dit jaar worden de leerlingen zelf hun eigen avatar, aangezien we aan de slag gaan met selfies.

Wat zijn selfies?
Het woord selfie werd in 2013 opgenomen in de Dikke van Dale. Een selfie is een gefotografeerd zelfportret, vaak gemaakt met een digitale camera, mobiele telefoon of een ander mobiel device.
Eén van de typische kenmerken is dat op de foto diegene te zien is die de camera vasthoudt. Het is heel populair onder jongeren en selfies worden vaak gebruikt als avatars op Twitter, Instagram of Facebook.

Back to the future
Bij het uitwerken van deze opdracht moest ik als docent denken aan de film(s) die uitkwam(en) in mijn jeugd getiteld "Back to the future" (deel 1 t/m 3) met Michael J. Fox. We gaan namelijk naar het verleden en naar de toekomst.
Deze opdracht is uitermate geschikt bij het laatste tijdvak dat we in 3 atheneum behandelen, te weten tijdvak 10: de tijd van televisie en computers.

De opdracht
Wat moeten mensen zich volgens jou over 100 jaar herinneren uit deze tijd?
Oftewel wat is er nu (in 2013) waarvan jij denkt dat het in de toekomst van historische waarde zal zijn (back to the future).
Dit kunnen zijn:
- gebouwen,
- kunst (voorwerpen),
- iets uit de natuur,
- mensen die nu leven.

Uiteraard maak je deze opdracht met je iPad.
Je maakt 3 selfies waarbij jij op de voorgrond staat en hetgeen je gekozen hebt moet zich op de achtergrond bevinden. Per onderdeel mag je één keuze maken, dus bijvoorbeeld maximaal één gebouw.
De gekozen zaken mogen zich in je directe omgeving bevinden, maar je mag de selfies ook maken als je een dag op stap bent of op vakantie gaat gedurende dit schooljaar.
Elk gebouw, kunst (voorwerp), iets uit de natuur of mensen die nu leven mag maar één keer voorkomen op dit blog. Dit betekent dat je goed in de gaten moet houden wat je klasgenoten voor selfies maken.

Per gekozen onderdeel leg je in 100 woorden uit wat het is en gebruik je nog eens 100 woorden om uit te leggen waarom jij denkt dat het over 100 jaar van historische waarde zal zijn.

De leerlingen kiezen zelf de week uit waarin ze deze opdracht inleveren.

Wat moet je inleveren?
Je levert in:
- 3 selfies
- per selfie leg je het gekozen onderdeel in 100 woorden uit
- per selfie leg je in 100 woorden uit waarom het over 100 jaar van historische waarde zal zijn.
Je mag de 3 selfies met de tekst inleveren, maar je mag de 3 selfies ook met een app bewerken  zodat het eindproduct een strip, film, boek etc. is. Wel moet je de 3 selfies ook apart sturen.
De inhoud is bij deze opdracht het belangrijkste, de manier waarop je de opdracht presenteert is ondergeschikt, maar zal uiteraard qua punt ook beloond worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten